2011-10-19

Färgrikt, smakfullt och beroendeframkallande...

Just nu vräker regnet ner och det har varit riktigt kallt och ruggigt ett tag. Fördelen är att man med gott samvete kan krypa ner i soffan med en kopp te och någon bra serie att kolla på. Jag och Jonathan har två nya deckarserier som vi gillar, Unforgettable (Poppy Montgomery från Without a trace) och White Collar. Den första är lite mörk och dyster medan den sistnämnda är väldigt rolig och underhållande emellanåt. Jag antar att höstens tv-kvällar är räddade ;)

När regnet inte vräkte ner var jag ute och fotade lite löv och sånt. Låter kanske inte så värst kul. Men höstens färger är vackra. Och efter att ha hittat en fotoblogg och läst om bokeh (kort skärpedjup som resulterar i suddiga cirklar i bakgrunden) blev jag sugen på att testa detta själv. Så det blev dagens uppdrag. Jag lyckades ett antal gånger. Problemet är ju att jag är en sådan som testar mig fram tills det fungerar och det är inte alltid optimalt när man sen ska göra det igen. Så jag får fortsätta jobba på detta. För lövet kanske inte protesterar efter 20 bilder, men troligen den stackars människan som kan bli nästa försök ;) Här kommer i alla fall lite resultat.


Något vi har pratat om länge är att göra en ölprovning. Tanken var att göra det tillsammans med några vänner, men vi var inte helt pigga. Kände ändå att vi behövde hitta på något nytt. Och eftersom vi hade lite utländska sorter hemma från våra senaste resor tyckte vi det var ett bra tillfälle. Vi kompletterade med lite svenska, danska och tjeckiska ölsorter. Jonathan organiserade det hela och det blev blindtest. Vilket jag måste säga var det allra bästa. Man blir faktiskt lite färgad av dem favoriter man har. Men genom ett blindtest visade det sig att vi båda inte hade en aning om vilka sorter vi faktiskt gillade bäst. Vi laddade också upp med alla tänkbara snacks, nötter, salta pinnar, crackers m.m. Men tipset är att hålla sig till samma snacks för att inte påverka resultatet för mycket.

Vi testade två sorter i taget där vi valde vidare den vi gillade bäst, tills vi hade två semi-finaler och slutligen en final kvar.

Vi blev båda väldigt förvånade över resultatet. Jag trodde att mina favoriter skulle komma från Thailand och Grekland, medan Jonathan förväntade sig svenskt och danskt i toppen. Som sagt, man har ju sina favoriter.

De tävlande var, Heineken, Carlsberg, Mythos, Chang, Småland, Kozel, Krusovice. De två sistnämnda hade vi aldrig smakat innan.

Jonathans topp 3: Mythos, Chang, Krusovice
Marielles topp 3: Carlsberg, Småland, Heineken

Jonathan är lite besviken att Mythos vann, för den kan man inte få tag på här i Sverige. Och man vill ju kunna få tag på sin favorit. Men då har vi ju en anledning att åka tillbaka till Grekland snart ;)

Själv har jag i efterhand utsett Småland som favorit, den är riktigt riktigt god. Och jag håller faktiskt med om en hel del som öltestet visade. Fast jag tyckte Heineken var ganska smaklös när jag smakade den senare. Helt vattentätt är inte testet, men nu när jag dricker en öl, smakar det helt annorlunda. Godare, smakfullt! Jag har gärna öl-provning igen. Kanske det blir ett helt annat resultat nästa gång...

Hösten är ju dock ingen öl-tid. Jag röstar mer på te, varm choklad eller något annat hett. Något annat som är väldigt gott den här tiden är clementiner. Mmm, dem har jag saknat!!

Snart har jag haft min smartphone (x10 mini pro) i 10 månader. Tyvärr fick jag ett måndagsexemplar men har inte orkat lämna in den. Men nu har bägaren runnit över. Nu orkar jag inte har den kvar som den är så den ska skickas på lagning. Tråkigt bara med allt som finns i telefonen som kanske försvinner. Men jag har gjort mitt bästa för att spara allt. En annan fundering är ju hur man ska klara sig en eller två veckor utan dem spel som är så beroende framkallande. Jag har spelat wordfeud ända sen jag skaffade min android, en sak som dem var först med ;) Jag är lite tokig i ordlekar/spel, så det är väldigt trevligt att ha detta i mobilen. Ett annat nyupptäckt spel är Air control. Något som jag verkar ha talang för ;) Det är dock lite trixigt ibland med en så liten skärm. Vi får väl se då hur det går att vara utan dessa spel och alla andra funktioner en mobil har. Kanske jag helt plötsligt får massor med saker gjorda ;)

Over and out!

1 kommentar:

J T-É sa...

Oh, då kanske det blir en iPhone 4s snart? Kul med ölprovning! Ställer gärna upp om ni har fler sådana. :-) (Snygga Bokeh bilder förresten!)