2011-12-26

The walk of shame och Sensatori Wow...

När ett meddelande ljuder i högtalarna över hela Arlanda och innehåller bl.a mitt namn då vill man sjunka lite genom jorden. När man sen springer som en idiot genom alla gater för att hitta till rätt (69) givetvis längst bort (!) så vill man försvinna lite till. Och då så klart inte för att man inte har någon kondition och flåsar vilt och har panik i blicken. När sista passkontrollanten sen tittar på en med mörk blick och bryskt säger att 'Så här sen får man absolut inte vara. Gör inte om det! Nästa gång måste ni se till att vara ute i god tid'. Själv stirrar man ner i marken och viskar 'förlåt'. Då vill man på allvar sjunka genom jorden. Att sen röd i ansikten, svettig och flåsande gå genom ett fullt plan till sina platser (som givetvis är nästan längst bak) det är ju ingenting... ;)

När jag lugnat ner mig lite och tänker att vi i alla fall är med på planet nu och att vi inte kommer missa vår resa, så säger dem att det tar en stund innan vi lyfter för dem ska spola av planet. Nämen, tack för den!

Hur pinsamt och jobbigt det än var, så var det i alla fall en upplevelse. Och brorsan sa att "det här tillhör ju en av de hundra saker man absolut måste uppleva". Så vad gäller 'att bli uppropad på en internationell flygplats' säger vi 'check'!

Vad är nästa grej på listan över saker man måste uppleva? Glassa på 5 stjärnigt all inclusive hotell i en vecka? I så fall säger vi 'check' på det också :)

Sensatori är ett väldesignat hotell med snygga materialval som är helt genomtänkt. Otroligt snyggt och det förhöjer verkligen vistelsen. Personalen är fantastisk och dem månar verkligen om gästerna och vill att man ska trivas och ha allt man behöver. Om något saknades eller var fel så gjorde dem allt dem kunde för att fixa det. Maten var vällagad och god. Ett stort plus var restaurangerna som fanns utöver bufférestaurangen. Buffén var fantastisk och man behövde egentligen inte mer. Men att äta tre-rätters på italiensk, arabisk och amerikansk restaurang förhöjde vistelsen ännu mer. Vacker utsikt över havet och bergen från terassen. Korallrev precis intill, fin strand och härliga pooler. Jag hade faktiskt glädjen att få se den sällsynta fisken Lionfish bara genom att gå på bryggan ut till korallreven. Det fanns också tennis och gym som vi faktiskt använde flitigt. Det sistnämnda med bedårande utsikt. Och som sagt,  otroligt snyggt allting. Bra underhållning också med en gitarr/piano/sång kille och ett entertainment team. Väldigt duktiga!!

Det var varmt och skönt men de första dagarna var ganska blåsiga. När blåsten försvann var det helt otroligt underbart!! En av höjdpunkterna var att sitta i solen och äta lunch. Så gott och så skönt!! Vi hade alla våra favorit rätter som vi åt nästan varje dag. Mmm!! Omeletten* på morgonen, burgarna* vid lunch, glassen och munkarna och rätterna på den italienska restaurangen var några favoriter!! Och dem var grymma på att baka bröd!

Vi åkte på denna resan för att vila upp oss och det tog faktiskt hela veckan innan vi orkade lämna hotellet. Dagen innan vi skulle åka hem åkte vi på en snorklingtur och sen vidare in till Sharm el Sheik för lite shopping. Snorklingen var helt fantastisk! Andra gången jag snorklade så jag har inte mycket att jämföra med. Men min bror har snorklat och dykt mycket och han jämförde det med Stora barriärrevet. Inte helt fel ;) Vi såg otroligt mycket!! Hur mycket vackra fiskar som helst var man än tittade! Underbart! Jag har verkligen fått smak på snorkling nu! En av höjdpunkterna, precis som förra gången jag snorklade...

Det blev bara en timme i Sharm el Sheik. Men det var tillräckligt. Vi åkte till Old market, där ska tydligen finnas allt man skulle kunna vilja ha. Vi gick runt och tittade, prutade lite och kom hem med några sjalar/scarfer. Det var smutsigt och man fick inte vara i fred. Dem ville alla att man skulle handla av dem och dem följde efter en om man sa nej. Så vi var glada att vi bodde på ett all inclusive hotell och det var väldigt skönt att vara tillbaka. Taxiresan (pimpad Corolla och chaffis med backslick som körde 140 oavsett hastigetbegränsning, mtv på högsta volym och på lcd skärm) var höjdpunkten på denna utflykten.

Resesällskapet (min kära make och ena brorsan) var kanon och vi hade det avslappnat och roligt. Många skratt och härliga historier att prata om länge länge... En toppvecka och jag återvände gärna!

Ett uttryck som jag hörde från personalen var 'Sensatori Wow' och jag instämmer! Wow!

Over and out!

*tillagade direkt efter eget val, alltså helt färskt och varmt och precis som man vill ha det

Kevin Gilmore sa...

I can imagine how stressful that must have been trying to make your flight...or can I? But yes, check that one off on your list of life experiences.

Great photos as usual!

Really fun read even with Google Translate! Thanks!

Kevin Gilmore sa...

I really enjoyed this post, especially the part about experiencing your name being called over the speaker at an international airport...check! Very entertaining to read!

I also very much liked the photos you've included. Very well done. They have me wanting more more more!

J T-É sa...

Härlig resa, vilket lyxhotell ni hamnat på! Hörde Jozsis beskrivning av taxiresan, verkar ha varit en upplevelse bara det..!

Marielle sa...

Thank you!!

Oh yeah it's nice to look back at, not so much fun to be in the moment ;) But we made it!! Whew!

I'm glad you like the photos!! More pictures to come...stay tuned... :)

Tammy G sa...

Love your blog, you and Kevin amaze me on how you are able to photograph your experiences and share your thoughts on line. I'm so glad we know you! You make our world better. Jehovah bless your new year!
Tammy

Marielle sa...

Thanks Tammy for your kind words! :) I am glad to know you too! I love to follow your progress in glassblowing, that amaze me :)