2012-05-05

Elefant på hjul och hungrig efter mer

Jonathan sa för några dagar sen att dem har sopat cykel vägarna här. Inlines tänkte jag. Och det var också anledningen till hans delgivande av denna upptäckt. Handledsskydd och nya inlines skulle vara bra. Men jag tror nog att ett premiäråk skulle vara bra att klara av innan inhandlade av ny utrustning sker. Jag är fortfarande en aning klumpig och en aning feg. Så för säkerhets skull så kan det vara bra med en testrunda först. Jag ska bara våga. Det hjälper ju inte självförtroendet speciellt mycket när grannens 5-åring susar förbi utanför på sina inlines. Och jag skulle helst vilja undvika att se ut som en elefant på hjul när jag sakta rullar förbi grannens fönster.



5 dagar förra månaden har spenderats i målarkläder. Rivit tapeter, spacklat, slipat, maskerat och emellanåt också målat. Som Tony sa: "Det borde inte heta målare, det borde heta spacklare". Måla är ibland det minsta man gör. Hur som helst så har det varit helt fantastiskt att få hjälpa till att rusta upp denna RS. Det är ett otroligt arbete som görs med många frivilliga. Gemenskapen och hur alla samarbetar är fantastisk. Sen får vi ju inte glömma den underbara maten vi har fått också :) Härligt att vara omgiven av vänner och lära känna nya personer från alla håll och kanter. Sådan här sammanhållning och kärlek finns inte någon annanstans. Jag är helt slut och försöker återhämta mig, men det var helt klart värt det!



Tanken var att jag skulle hjälpa några vänner med en fotografering. Men dagen vi bokade in blev en regnig dag. Och vi skulle vara ute. Så det fick vi minsann boka om. Men innan vi visste detta åkte jag och Jonathan runt lite i Växjö för att hitta lämpliga platser för fotografering. Vi blev avbrutna några gånger pga regn. Men inte utan resultat. Lite bilder blev det allt. Det var skoj men det kommer bli ännu roligare med fjärrkontrollen jag nu har fått. Så slipper jag springa som en dåre mellan tagningarna. Något annat som jag håller på att testa nu är ett IR filter. Har sett många coola bilder som är tagna med detta filter. Marken och träden ser snötäckta ut med en väldigt imponerande himmel. Det krävs ganska extrema inställningar på kameran. Speciellt med vitbalansen. Och lång slutartid. Så stativet är väldigt bra att ha nu. Bilderna blir bäst om dem sedan redigeras i Photoshop eller liknande program. Men än så länge har jag bara bilder direkt från kameran. Och en bild tagen genom fönsterrutan. Men jag har precis börjat med detta. Mer bilder kommer komma :)



I måndags fick jag hem en bok. The Hunger Games. Jag har hört talas om boken länge och det har även hunnit bli en film. Den går på bio nu. Men jag ville gärna läsa boken först. Jag valde att läsa den på engelska, eftersom det brukar bli bäst på språket som den faktiskt är skriven. Jag hann inte läsa så mycket de första dagarna men under torsdagen var boken ändå färdigläst. Hoppsan! Den var riktigt bra. Spännande och jag fastnade för huvudpersonen Katniss ganska snabbt. Nu är jag väldigt sugen på att se filmen och hoppas jag hinner innan den slutar gå på bio. Onsdag är målet. Eller fredag om den fortfarande visas. Någon som vill hänga med?


Nu väntar jag spänt på nästa bok, Catching fire. Jag är hungrig efter mer...

Over and out!


Inga kommentarer: