2014-09-10

Älskade Parga

Vi återvänder för 3:e gången (om jag inte tappat räkningen...) till Parga i Grekland. Vi gillar stället kan man väl säga. Det är litet, mysigt och vackert. God mat och oftast bra väder.

Kanske inte billigaste maten men vi brukar klara oss bra. Det är ju semester trots allt och vi brukar ta en sista minuten resa så då kan man ju lägga lite extra pengar på mat :)

Den stora anledningen till att återvända till samma plats är att vi är så trötta och vill mest bara vila ut och få lite värme. Då är det skönt att veta vad man får. Vädret rår man ju inte över men vi vet i alla fall att det är otroligt vackert och oftast väldigt lugnt. Inte så mycket turister heller. Förutom en del Italienare. Men dem är harmlösa. Dock ibland lite högljudda :P

Jag kämpade återigen med en förkylningen. Gången innan var jag dålig hela veckan och det pajade så klart en hel del. Denna gången var det inte så farligt men jag kurerade mig hela tiden då det låg och lurade och jag ville verkligen inte köra en repris på just den detaljen.

Vi bodde på ett fantastiskt fint lägenhetshotell. Några stycken lägenheter med stor balkong i ett fint stenhus. Pool och vacker natur med bergen som utsikt. Vi gillar att sköta oss själva och gå till närbutiken och köpa frukost. Så klart är hotellfrukost oftast underbart, men detta är också väldigt mysigt och vi gillar det.
Det enda minuset - som återkommer på alla hotell - är de stenhårda sängarna. Med mina problem innebär det gräslig värk och många sömnlösa nätter tyvärr. Men det verkar vara så i många länder i Europa. Hoppas hitta en lösning på detta så blir semestern verkligen en återhämtning.



Vi har hittat en strand som vi gillar. Den är ganska stor och många håller till där. Men den är inte fullpackad. Vi brukar betala för solsängar och parasoll. Då har man sin lilla oas och där håller vi oftast till hela dagarna. Läser en bra bok, solar, badar, lunchar. Har det riktigt skönt helt enkelt. Det är fin sandstrand och klart, turkost vatten. Underbart. Någon dag har vi stannat på hotellet vid poolen om jag inte varit pigg. Funkar också bra. Vi hade en mysig promenadstig bakom hotellet ner till stranden. Verkligen mysigt vid detta hotell. Kan tänka mig att återkomma fler gånger och kanske köpa en egen säng och ställa in där ;) hade varit grymt.

 



Något vi upptäckte sista dagen förra gången i Parga var båten in till hamnen/city för 2 euro/pers. Det är det verkligen värt då backen upp (och ner) till samma plats är lång och jobbig. Kan vara kul någon gång men för min del är det oftast inte värt det då jag inte har hälsan till det. Att åka båt är ju även mysigt för då får man se Parga från ett annat håll och havsluften är uppfriskande. Han kör på rätt så fort så håll i hatten. Och kameran. Ett alternativ är ju att gå dit och ta båten hem eller tvärtom. Rekommenderar i alla fall båten :)




Favoritrestaurangen
Denna gången hamnade vi mitt i ett bröllop när vi kom fram till hamnen. Ett brudpar med tärnor, familj och fotograf skulle ta sig till en liten motorbåt och ut till en liten ö där kyrkan ligger. Lite kul faktiskt. Vi fotade lite och njöt av utsikten vid hamnen. Sen valde vi en favoritrestaurang med utsikt över hamnen. Det var bara det att när vi kom in där så höll dem på att förbereda för fullt och översta våningen var bokad. Ja, vi hade valt brudparets restaurang :) Haha...lite komiskt. Men jag förstår dem. Det är väldigt god mat där och mysigt. Dem var jätteschyssta och fixade ett bord åt oss på balkongen precis som vi ville ha (näst efter takterassen som var bokad). Vi fick alltså njuta av både den goda maten och den vackra utsikten. Perfekt! Längtar tillbaka nu när jag tänker på det och det vattnas i munnen när jag minns deras chicken souvlaki. Mums. Moving on...



Kommer inte ihåg allt då jag skriver detta i efterhand. Men minns att första kvällen så var det världens storm och vi såg blixtrar hela bussresan från flygplatsen. När vi kom fram sa dem "hoppas ni har paraply med er". Det hade vi plockat ut i sista stund för att få lite plats i väskan. Oops. Men vi klarade oss bra. Vi hann med att både äta på restaurang och handla med oss frukost till nästa dag innan ösregnet kom. Det regnade en del nästa dag men resten av veckan innehöll blå himmel och sol. Vi hade det varmt och skönt och jag minns ännu en gång vår Parga resa med glädje.






Det var som vanligt en mysig resa och jag återvänder gärna igen. Parga har fått en alldeles alldeles speciell plats i våra hjärtan!

Tills nästa gång...

Inga kommentarer: