2012-12-08

Flight on schedule och mexikansk hårdrock

Lund tågstation
Vi har varit med om det mesta under den här resan känns det som. Först var det som sagt ett inställt plan och en ombokning till nästa dag. Det kändes så klart väldigt tråkigt att missa en dag. Men vi hade i alla fall vanan inne med alla tider och vart vi skulle ta vägen. Upp halv fyra. Tåg kvart i fem till Kastrup. Leta upp Air France disken. Det kan vi göra i sömnen nu. Och det gjorde vi... Men denna gången fick vi checka in bagaget och gå till gaten. Äntligen på väg! Men eftersom vi skulle mellanlanda i Paris vågade jag inte drömma om Mexico än… Mycket kunde fortfarande hända.

Air France
Min flygrädsla verkar dock vara botad. Både lyft och landning gick kanon. Jag sitter numera och tittar ut och fascineras, istället för att blunda och krampaktigt hålla i armstöden. Rätt skönt faktiskt…

Paris - Charles de Galle
Väl i Paris – Charles de Galle var det lite kaos. Vi hade gott om tid och inget speciellt hände. Men vilken rörig flygplats. Vi gick runt i terminalen vi kom till men hittade inte vår resa på tavlorna någonstans. Något oroväckande. Till slut frågade vi och fick reda på vart vi skulle ta vägen. Lite förvånade hamnade vi på en buss för att ta oss till rätt terminal. Men det gick bra och vi kom rätt. Vi hade någon timma att fördriva och köpte en varsin baguette, hittade en skön fåtölj och vilade lite. Kändes bra att ha gott om tid och att få ligga ner en stund. Det skulle bli en väldigt lång dag…  Allt gick smidigt och vi satt snart på planet till Mexico.

Vitt som snö...
Kändes riktigt skönt att vara på väg. Men vi var helt slut p.g.a. sömnbrist och allt som hände dagen innan. Vi satte igång en film så fort vi var uppe i luften, men jag hängde inte med alls. Faktiskt kunde jag sova en liten stund sen. Skönt. Sen det blev två filmer till, väldigt god mat och dryck och lite halv slumrande… De sista timmarna var ganska sega och jobbiga. Hade ont i varenda millimeter av kroppen. Det var mycket turbilens så vi var tvungna att sitta på våra platser. Men trots det måste jag säga att det gick otroligt bra allting. Jag var från början inte så sugen på att mellanlanda i Paris. Men med facit i hand tror jag att det var rätt bra. Resan till Thailand var mycket jobbigare. Det var direktflyg och alltså längre tid i sträck i luften.

Mexico från ovan
I Cancun, Mexico var det kaos på riktigt. Helt färdigt efter en väldigt lång dag, när vi landade hade vi rest i över 20 timmar. Det var varmt och mycket folk. Tog att tag att få bagaget och sen skulle vi igenom några kontroller men långa köer. Och givetvis så fastnade vi i sista kontrollen. Dem gjorde stick kontroller av bagaget. Allas bagage röntgades och sen visade man sina papper och gick fram och tryckte på en knapp. Blev det rött så skulle bagaget kollas igenom av personalen. Vi fick rött. Som sagt vi har varit med om det mesta under denna resan…

Vi kom igenom kontrollen och så kom nästa projekt. Hitta en taxi. Efter en del letande så valde vi att ta en shuttle bus. Det skulle ta  ca1 timma. Den skulle köra andra till deras hotell och sist till Puerto Juarez. Det var alltså lite billigare men tog lite längre tid. Det som var roligt var att vi fick se lite av Cancun – by night. Fast det gick rätt fort… Det som var mindre roligt var att hon som satt jämte oss lyssnade på hårdrock på högsta volym. Hon hade hörlurar men det kunde hon lika gärna skippat. Nu var inte detta det jobbigaste. Det jobbigaste var att chauffören hade mexikansk musik på hög volym. Det krockade lite. Blev lite kaos i mitt huvud. Mexikansk hårdrock. Nej tack. Men jag var så trött så jag satt som i dvala. Kändes nästan tomt när hon hade hoppat av. Fast ganska skönt…

Färjan i Puerto Juarez
Väl i Puerto Juarez var det dags att ta färjan till Isla Mujeres. Det gick smidigt och tog ca 30 min. Framme på Isla Mujeres visste vi inte riktigt hur vi skulle ta oss till hotellet. Men vi tänkte att eftersom det är en liten ö kan vi säkert gå dit. När vi står och tittar på en karta kommer en trevlig Mexikan som heter Jorge och säger att han kan ta oss till hotellet. Han har en röd cykel med vagn som han lägger allt bagage på. Sen går han med oss till hotellet samtidigt som vi får lite tips om strand, restaurang och annat. Mycket trevlig kille. Priset? Det vi ville ge. Som hittat! Hoppas vi ser honom igen så kanske vi kan ge lite till. Bästa servicen på resan!

Vi checkar in på hotellet som har hållt vårt rum då vi kom en dag senare.  Det kommer en äldre mexikanare som ska ta hand om våra väskor. Vi försökte hjälpa den lilla farbror som kämpade med att rulla dem. Han försökte lyfta den ena som saknar handtag. Han gav till slut upp, rullade vidare med den och lyfte den andra istället. Stackarn! När han kom in på rummet gick han runt och tittade, lyfte på stolen och kollade kylen och höll på… Väntade på lite dricks troligen ;) Lite roligt... Eller bara trötta och lätt roade ;)

Det tog lite mer än ett dygn att resa, men nu är vi framme. I Mexico! Helt otroligt!! :D